
Bramy szybkobieżne do parkingów i garaży wielostanowiskowych
Nowoczesne rozwiązania EFAFLEX, stosowane w systemach parkingowych i garażach podziemnych, obejmują nie tylko bramy szybkobieżne, ale także szeroką gamę generatorów impulsów, które wzmacniają bezpieczeństwo przejazdu. Dlaczego w większości obiektów tego typu najlepiej sprawdzają się bramy szybkobieżne? I jakie cechy muszą spełniać modele dostosowane do wielostanowiskowych parkingów i garaży?
Szybkość i bezpieczeństwo przejazdu
Zasada doboru bramy do obiektu zależy między innymi od jej wytrzymałości, czyli m.in. od tego, na jaką liczbę cykli pracy została ona zaprojektowana. Jeśli obiekt garażowo-parkingowy jest nieduży i panuje na nim małe natężenie ruchu, można pomyśleć o bramie segmentowej. Parkingi i garaże wielostanowiskowe, na których panuje duży ruch (od ok. 100 cykli otwierania i zamykania otworu wjazdowego dziennie) wymagają zastosowania bramy szybkobieżnej.
Na parkingach i w garażach podziemnych wykorzystywane są różnego typu szybkobieżne bramy wjazdowe. Wybór odpowiednich modeli jest ważny między innymi z uwagi na to, że stanowią one istotne wyposażenie obiektu – zamykając i otwierając wjazd do budynku. Z punktu widzenia inwestorów i użytkowników liczy się przede wszystkim szybkość działania bram. W ofercie EFAFLEX znajduje się m.in. szybkobieżna brama Turbo EFA-STT®, która otwiera się z prędkością do 3,0 m/s, a zamyka do 1,0 m/s. Jednak nie tylko prędkość ją wyróżnia, ponieważ ten model może być w ponad 70% przezroczysty, wpuszczając do wnętrza wielostanowiskowych parkingów i garaży więcej światła z zewnątrz, a dodatkowo umożliwiając kierowcom lepszą komunikację wzrokową. Możliwość widzenia tego, co dzieje się za bramą i przed nią, sprawia, że maleje ryzyko wypadków i zwiększa się płynność przejazdu.
Kolejną istotną zaletą systemów szybkobieżnych, które są wybierane do obiektów parkingowych, jest ich bezpieczeństwo użytkowe i antywłamaniowe. Pierwsze kryterium, związane z funkcjonowaniem bramy, jest spełnione poprzez zastosowanie szerokiej gamy generatorów impulsów, które czuwają nad bezpieczeństwem przejazdu. Ochronę antywłamaniową, np. w przypadku bram szybkobieżnych EFAFLEX, zapewnia specjalna, antywłamaniowa konstrukcja.
Wytężona praca cykliczna i elastyczne możliwości montażowe
Wykorzystanie bram szybkobieżnych, zamiast segmentowych, w parkingach i garażach wielostanowiskowych o dużym natężeniu ruchu wynika także z ich imponującej trwałości, stabilności i żywotności, ponieważ tego typu produkty są projektowane z myślą o dużej liczbie cykli otwierania i zamykania. Odporność na duże obciążenie pracą to podstawowe wymaganie wobec niezawodnej bramy szybkobieżnej. Dobrym przykładem jest brama spiralna EFA-SST®, która wytrzymuje obciążenie aż do 250 000 cykli otwierania i zamykania rocznie i posiada wysoką odporność na wiatr.
Ponadto oferta szybkobieżnych bramy parkingowe i garażowe EFAFLEX zawiera szereg specjalnych opcji wyposażenia, takich jak: izolowany termicznie blat (np. brama EFA-SST® ISO 60) lub panele wentylacyjne, wizualnie dopasowane drzwi dla pieszych (usytuowane obok bramy) czy lamele komponujące się z kolorem elewacji.
Równie ważne są możliwości montażowe i dobór odpowiedniej bramy do otworu – dotyczy to również takich elementów, jak silnik bramy, który wymaga zachowania odpowiedniej przestrzeni montażowej. EFAFLEX, jako doświadczony producent bram szybkobieżnych, w kontekście montażu zawsze zapewnia doradztwo i wsparcie – nawet w skomplikowanych sytuacjach, np. jeśli trzeba dopasować model do niskiego nadproża lub wymagane jest przeniesienie silnika na ościeżnicę. Oferta EFAFLEX do obiektów parkingowych zakłada m.in. różne systemy prowadzenia bram, które ułatwiają dobranie produktu do ograniczonej przestrzeni montażowej. Przykładem jest model EFA-SST® PS (Parking Solutions), który jest przeznaczony do montażu w ograniczonej przestrzeni i został opracowany specjalnie z myślą o systemach parkingowo-garażowych.
Zalety szybkobieżnych bram EFAFLEX stosowanych w parkingach i garażach wielostanowiskowych (modele: Turbo EFA-STT®, EFA-SST®, EFA-SST® PS, EFA-SST® ISO-60):
- duże prędkości otwierania (od 1,8 m/s do 3,0 m/s) i zamykania (do 1,0 m/s), które gwarantują jak najmniejszą wymianę powietrza;
- trwałość i żywotność (od 150 tys. do 250 tys. cykli otwierania i zamykania rocznie – pierwszy przegląd techniczny i wymiana elementów podlegających naturalnemu zużyciu zazwyczaj odbywają się po osiągnięciu 120 tys. cykli, o czym przypomina specjalny sterownik (informuje o stanie bramy, liczbie przebytych cykli pracy, zużyciu poszczególnych części);
- bezpieczeństwo, czyli możliwość zastosowania odpowiednio dobranych systemów monitorowania przedpola bramy (pętle indukcyjne; siatki świetlne; czujniki pęknięcia sprężyn; laserowe czujniki wykrywające ruch, np. EFA-3D-SCAN)– odpowiednie czujniki zapewniają aktywną ochronę nawet w przypadku, gdy poruszający się wózek widłowy aktywuje czujnik, a następnie zatrzyma się na dłużej przed bramą (czujniki nadal będzie „widział” wózek i nie zamknie bramy, dopóki ten przez nią nie przejedzie lub się nie oddali);
- efektywność ekonomiczna w dłuższej perspektywie czasu – wynika m.in. z prędkości działania bram, mniejszej wymiany powietrza, niższych kosztów obsługi serwisowej, wytrzymałości (duża liczba cykli pracy, na którą przygotowane są bramy szybkobieżne);
- opatentowane prowadzenie spiralne (bezstykowe) – dzięki niemu bramy EFAFLEX działają szybko, niezawodnie, a panele (również te przezroczyste) nie rysują się;
- profesjonalny serwis (gwarantowany czas reakcji do 24 h lub szybciej – na podstawie podpisanej umowy serwisowej) – w tym pomoc serwisowa prowadzona online (zazwyczaj 90% problemów klient może usunąć bardzo szybko, korzystając ze zdalnej pomocy serwisanta EFAFLEX) i na miejscu u klienta;
- możliwość podłączenia do dodatkowych elementów obiektowych, takich jak: szlabany, systemy parkingowe czy monitoring budynku;
- możliwość instalacji na podjazdach parkingowo-garażowych biegnących pod dużym kątem;
- dopasowanie bramy do potrzeb klienta – pod względem: wyglądu, gabarytów, prędkości, cykli pracy, izolacyjności / wentylacji, etc.
- dostarczenie dokładnych rysunków technicznych i modeli BIM, m.in. na potrzeby przygotowania montażu i idealnego dopasowania bramy szybkobieżnej do otworu (wraz z urządzeniami peryferyjnymi i akcesoriami).